Aronia

Aronia

Aronia brukar förknippas med en prydnadsbuske när den omnämns i Sverige. Faktum är att aronia är en väldigt populär prydnadsväxt i Skandinavien som ofta får agera som häggplanta medan den odlas för bärens skull i många andra delar av världen. Aronia kommer ursprungligen från Östasien och är en vanligt förekommande växt i Nordamerika, Ryssland, Vitryssland, Ukraina och Moldavien och var även en vanlig trädgårdsväxt i före detta Östtyskland fram till murens fall 1989.

Kärt barn har många namn heter det och aronia kallas även för svartrönn och finns som tre olika sorter. När vi talar om ariona i Sverige menar vi nästan alltid den art som har svarta bär och som på latin heter Aronia melanocarpa. Aronia är en trevlig buske som ger en tidig blomning på senvåren/försommaren och ger vita blommor som sitter i klasar.Aroniabär himlen

Bären kommer först i slutet av sommaren och i början av hösten. Fördelen med att plantera aronia är att detta är en väldigt tålig buske som inte behöver särskilt mycket omsorg och den passar bra i flera väderstreck. Buskarna är inte heller beroende av några stora vattenmängder och detsamma gäller för näring. Dock är det alltid rekommenderat att plantera växter i relativt näringsrik jod för att få bästa möjliga glädje av busken/växten.

Aronia är väldigt tåliga buskar och kan odlas i växtzon 1 -6 vilket gör växten till en väldigt tacksam planta i nästan hela Skandinavien. Om buskarna trivs på sin planterade yta och de blir beskärda med jämna mellanrum kan plantorna leva i upp till 20 år och ge väldigt mycket bär under denna period. Det är viktigt att ha i åtanke att många av de aroniabuskar som säljs på den skandinaviska marknaden är speciellt framtagna för att vara prydnadsväxter men dessa växter kan trots det bli väldigt bärrika.

Stort näringsvärde

På senare år har hälsoindustrin fått upp ögonen för aroniabuskarna och dessa blåsvarta bär. Bären som plockas på buskarna under senhösten är en riktig vitaminbomb och innehåller följande vitaminer:

  • Vitamin B
  • Vitamin C
  • Vitamin E

Vitamin B är en viktig källa för kroppens ämnesomsättning och har även många positiva effekter på kroppens immunförsvar. C-vitamin är kanske det vitamin som är mest känt och som vi vanligtvis förknippar med citrusfrukter. Aroniabären är väldigt rika på c-vitaminer vilket underlättar för järnupptaget i mag- och tarmkanalen, bidrar till ämnesomsättningen i bindväven och har en väldigt stark antioxidant effekt. E-vitaminet som finns i aroniabären och i andra frukter och bär har även detta en väldigt stark antioxidant förmåga och bevis har framkommit som bekräftar att det motverkar förkalkningar i kärlen.

Slånariona

En av aroniasorterna heter slånaronia och finns i sin tur i fyra olika sorter. En av de sorter som har tagits fram specifikt för bärodling är växten som heter Viking. Denna sort kommer ursprungligen från Finland och ger väldigt stora bär som faktiskt har en diameter på 15 mm. Denna sort har även ett väldigt högt näringsvärde av C-vitaminer och blir ungefär 1,5 meter hög.

En annan sort av slånaronian är Rubina som blir ungefär tre decimeter högre än Viking. Rubina kan även stoltsera med ännu större bär och diametern på de blåsvarta bären är omkring 17 mm och de har ett utseende som påminner om kvarlämnad dagg.

Nero heter slånaroniasorten som kommer från Tjeckien och eventuellt också härstammar från Ryssland. Denna buske är känd för att ge mycket bär och bären från Nero är lite mindre än de som växer på buskarna Viking och Rubina.

Aron heter den aroniabuske som härstammar från Danmark och denna buske karakteriseras av att den blir cirka 2 meter hög och genererar medelstora bär som har en diameter på cirka 10 mm.  När denna och flera av de andra buskarna skördas i kommersiellt syfte kan detta göras med hjälp av en vinbärströskare men det förutsätter att de har beskurits med stor noggrannhet.

Något som kännetecknar de flesta av aroniabuskarna är att de har ett djupgående rotsystem vilket gör plantorna olämpliga att plantera intill en husgrund eftersom rötterna kan förstöra ledningar och rör. Buskarna lämpar sig väl till häckplantor eller som enskild buske med möjligheter att breda ut sina rötter. För handelsträdgårdar, plantage och plantskolor som planterar långa rader med aronia är det viktigt att håll en viss rad- och plantbredd så att buskarna inte växer in i varandra då det kan förstöra både bär och buskar.

Många av de länder som odlar och planterar aronia rekommenderar att växterna planteras på hösten men det skandinaviska klimatet gör det möjligt att även plantera aronia på våren. Det är viktigt att veta samt respektera att alla de plantor som idag finns att köpa är namnskyddade och det betyder att om du vill försöka dig på att föröka aroniasorterna är det nödvändigt att betala licens samt att ansöka om tillstånd för det.

Några planteringstips

Vi har tidigare nämnt att aronia är väldigt lätta att plantera och att buskarna trivs i både kalla och varma växtzoner. Trots att buskarna är lättskötta och inte kräver speciellt mycket omsorg är det till fördel som du ser till att planteringsytan har ett pH-värde som är lägre än 6,5 men pH-värdet bör dock inte understiga 5,0.

Många använder sig av djupluckringsplogar vid plantering för att säkerställa att planteringsytan är tillräckligt djup för det förgrenade rotsystemet. Om du enbart ska plantera en eller några få buskar behöver du inte använda en djupplog utan kan enkelt handgräva en djup grop passande för buske och rötter. För att försäkra sig om att bäravkastningen blir tillfredsställande är det rekommenderat att gödsla i och omkring planteringsytan och det är viktigt att hitta en bra gödselbalans mellan kväve, fosfor och kalium.

Det har gjorts en del tester och försök för att hitta den optimala gödselblandningen för aronia och en fungerande mix är 50 kilo kväve, 100 kilo kalium och 44 kilo fosfor per hektar. Det bör tilläggas att denna mix av gödsel är framtagen i Danmark och kan behöva justeras en del för att passa de svenska förhållandena. Oftast är det kaliumtillförseln som måste ökas eftersom Sverige generellt har lägre kaliumhalt i jorden.

Några råd om aronia

Efter att aronia har planterats är det viktigt att ge buskarna tid att sätta sig och oftast ska du vänta omkring 4 -7 år innan du börjar beskära din aronia beroende på hur mycket den har växt. Det kan vara svårt att veta när man ska börja med beskärning men det finns en grundregel att luta sig mot. När du upptäcker att buskarna inte får några blommor i den innersta delen av busken är det dags att ta fram sekatören.

Aronia är en väldigt oöm planta som tål att det blåser men det kan ändå vara till fördel att hitta ett planteringsområde som har lite lä eftersom blåsten kan ge grenarna skarvskador.

Aronia är väldigt frosttåligt och det är faktiskt rekommenderat att skörda bären efter första frostnatten.

Hur ska aronia användas?

Aronia är inte särskilt omtalade i Sverige men under de senaste åren är det många som har fått upp ögonen för detta svarta lilla näringsrika bär. Det vanligaste användningsområdet för aronia är saft, sylt, gelé, inlagda bär och torkade bär. Många länder drar även nytta av de starka färgpigmenten som finns i aronia och använder färgen som färgämne i kosmetika och i godisindustrin.

Många spånar om en ljus framtid inom dessa användningsområden eftersom allergier mot kemiskt framställda preparat i smink och godis har en tendens att öka. Fördelen med att använda aronia som färgämne är att det helt saknar smak och därför inte påverkar andra smaker.  I Östeuropa har man även en tradition av att använda aronia som textilfärg och det är företrädesvis bomull och lin som färgas men aronia kan även användas vid färgläggningen av ull.Aroniabär glasskål

Vid textilfärgning är det dock nödvändigt att tillsätta en viss mängd av syra som gör att färgen inte mattas utan behåller sin initiala nyans.

Tack vare den höga halten av näringsämnen har aronia blivit ett intressant komplement inom hälsokosttillskottsindustrin och läkemedelsindustrin. Inom läkemedelsindustrin är man idag intresserad av de tillgängliga fakta som pekar på att slånaronia har en hämmande effekt när det gäller cancercellernas utveckling i tjocktarmen och det finns även studier som indikerar att aroniabär kan motverka magsår, ögoninflammationer samt skador i levern. Aronia anses också vara mer effektivt mot urinvägsinfektion än traditionella tranbär som också anses väldigt effektiva.

Aronia används även flitigt i diverse huskurer och många använder sig av bären för att förebygga åderförkalkning och stärka blodkärl som anses svaga, till exempel röda blodkroppar som blivit skadade efter tuff fysisk ansträngning. Det finns även teorier som styrker att aronia har en blodsockersänkande effekt vilket gör bären till ett gynnsamt val för personer med diabetes. Andra fördelar med dessa bär är att de anses kunna skynda på utdrivningen av tunga metaller som kroppen fått i sig, till exempel strontium och cesium.

Den skandinaviska användningen av aronia sträcker sig till att äta färska eller torkade bär och att använda bären i sylter, kompotter, juicer eller till att förstärka färgen på en maträtt. Hälsodrycker är oftast väldigt populära och nu finns det flera olika sorters juicer som är gjorda på aroniabär eller där aroniabär ingår tillsammans med andra frukter och bär. Juicer som innehåller ariona är väldigt mörka till färgen och påminner mycket om pressade blå druvor även om smaken skiljer sig en del.

Det finns många likheter mellan aroniabär och rönnbär men det finns en sak som skiljer dessa bär åt och det är halten av pektin. Rönnbär har en förhållandevis hög pektinhalt jämfört med aronia som har väldigt låg halt. Pektinhalten hos aronibär sjunker även en del när du fryser bären. Den låga pektinhalten gör att det går lätt att pressa bären på saft och du kan räkna med att cirka 75 – 80 % av bären kan utvinnas till saft. Om du däremot pressar frysta aroniabär kan du få ut ungefär 85 % saft. En viktig sak när det gäller aronia är att bären innehåller garvsyra. Halten av garvsyra blir lägre ju mer mogna bären är och således minskar även den bittra smaken som tenderar att uppkomma från garvsyra. Om du skördar bären tidigt på säsongen kan du minska halten av garvsyra genom att låta frysa bären.

En nyhet för nordbor

När en ny produkt plötsligt gör entré på marknaden är det inte ovanligt att den möts med viss skepsis vilket är naturligt. Många av oss är vanemänniskor och har många vardagsrutiner som bland annat inbegriper att vi handlar matvaror efter invanda mönster och inte ser någon anledning att prova någonting nytt bara för att det plötsligt dyker upp på hyllan i matvaruaffären eller i hälsokostbutiken. I Sverige är aroniaprodukter fortfarande i startgroparna och har ännu inte fått någon stor spridning men är på god väg.

Det har aldrig varit mer inne och trendigt att tala om hälsa och att leva hälsosamt och aronia kommer säkerligen att bli ett vanligt inslag i våra frukt- och grönsaksdiskar några år fram i tiden. Ännu så länge får vi förhålla oss till all den information som vi har och börja använda aronia. Det fattas fortfarande mycket forskning kring detta dunderbär men under tiden som vetenskapliga försök pågår får vi använda oss av den information som vi har och gradvis börja ta in aronia i våra liv. Precis som mycket annat så styrs priset på en vara av efterfråga och tillgång och för aronias del är priset på färska bär mer fördelaktigt på hösten. Priset på aronia hamnar på ungefär 5 – 8 kr/ kg under hösten medan vårpriserna är något högre och prislappen hamnar då på max 16 kr/ kg.

I gott vitaminsällskap

Vi har redan berättat att aronia är en riktig vitaminbomb och det finns även andra bär som är fullproppade med nyttiga vitaminer. När det gäller att mäta sig med näringsinnehållet hos andra bär hamnar aronia i gott sällskap med svarta vinbär, havtorn, ginseng och nypon. Ett av vitaminerna i aronia är vitamin E, och det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av vitamin E är 3-5 mg och 100 gram aronia innehåller upp till 3,1 gram E-vitamin och hamnar strax under havtorn som har imponerande 8-14,3mg vitamin E.

Aronia hamnar även i topp bland dessa bär när det gäller innehåll av C-vitaminer, vitamin B2, vitamin K och Pro-vitaminet karoten som är ett förstadium för bildandet av A-vitaminer. Om du dricker 100 ml pressad aroniasaft får du i dig 12 mg järn vilket garanterat uppfyller det rekommenderade dagliga intaget av järn som ligger på 5- 18 mg/dag. Med all fakta som idag finns och med dessa konkreta siffror på näringsvärde för aronia och i jämförelse men likställda bär bör det inte finnas några tveksamheter till att aronia är en av vår tids och vår framtids självklara val när det gäller frukt och bär. Aronia fungerar utmärkt att äta som snacks om de är torkade och kan därför utgöra ett mellanmål eller en del i ett mellanmål.Aroniabär hälsosam

Packa med dig en påse torkade aroniabär och fyll på dina energinivåer när blodsockret dippar under eftermiddagen och du har ytterligare några timmar kvar på jobbet. Barn är oftast väldigt duktiga på att härma vuxna och kan säkert ta efter beteendet att äta torkade aroniabär istället för sockrigt och klibbigt godis.

Gör om och gör rätt

Vissa perioder i livet känns det rätt att prova någonting nytt och fräscht. Ibland kommer dessa perioder ofta och ibland går det långt mellan gångerna, men det viktigaste är att ta tillvara på dessa stunder när de poppar upp. Att lägga om sin livsstil är en väldigt radikal omställning och ibland är det nödvändigt att implementera livsstilsförändringar i små portioner för att det inte ska bli en alltför radikal omställning som kroppen inte kan hantera.

Genom att införa aronia i din vardag är du en god bit på vägen till ett hälsosammare liv med en sundare livsföring. Aroniabären hjälper dig att stärka immunförsvaret så att det kan stå emot ovälkomna influenser och förkylningar. Införandet av aronia är till stor hjälp för kroppen eftersom den får i sig stora mängder av det rekommenderade intaget av flertalet vitaminer, järn och jod. Om du har möjlighet och kanske även har gröna fingrar kan du satsa på din egen odling av aronia. Även om buskarna företrädesvis säljs som prydnadsbuskar i Sverige kan du helt klart utvinna saft från bären, koka din egen sylt eller stoppa dem i frysen för att sedan tillsätta dem i smoothie.

Du kan även prova att torka några bär och fixa din egen läckra müsli, eller packa ner några i matlådan till jobbet eller varför inte skicka med barnen några när de ska på skolutflykt. Lite fruktig juice är en bra start på dagen eller som en vitaminkick efter ett träningspass.

Aronia är svårodlad beroende på vart du bor

Vissa geografiska lägen är speciellt svårodlade eftersom väderförhållandena inte är gynnsamma och frosten gör sig påmind väldigt tidigt på hösten. Aroniabuskarna är däremot en väldigt tacksam buske som kan pryda både trädgård och kolonilott och som bevisligen tål ett kallt klimat. Att växten härstammar från Ryssland och andra före detta sovjetiska stater är ett bevis på att detta är en härdad växt, rent vädermässigt. Om du planterar flera aroniabuskar på samma yta är det viktigt att du beräknar tillräckligt med växtyta för varje buske så att de inte växer i varandra.

När det blir dags att skörda bären kan du prova att torka några bär så att du får se hur de smakar som torkade. Det är väldigt enkelt att torka bär och du behöver definitivt inte investera i någon dyr torkmaskin eller avancerade ställningar. Det räcker utmärkt att du lägger bären på en bricka eller handduk på ett varmt golv. Om du inte har tid att vänta på att bären ska torka på ett varmt golv kan du torka de på låg värme i en vanlig varmluftsugn.Aroniabär klase

Färska bär har relativt lång hållbarhet så länge de förvaras svalt och mörkt. Ställ in en burk med bären i kylskåpet, i en sval källare eller en jordkällare så har du ett stort lager av färska aroniabär som räcker under lång tid. Släng gärna ner några bär i ett brödbak, eller lägg en näve av de svarta vitaminbären på nygräddade pannkakor och njut. Om du funderar på att koka sylt eller marmelad på bären kan det vara bra att blanda i några andra bär som har en högre pektinhalt vilket gör att marmelad- och syltkoket blir mindre rinnigt.

Aronia är vår tids nya nyttighet som du kan odla själv, köpa i butik eller beställa bekvämt på nätet. När du vill satsa näringsriktigt ska du satsa på aronia.