Aroniabär

Aroniabär

Testa det nyttiga superbäret aronia i en nyttig mix med bla blåbär, nypon mfl. En verklig antioxidantinjektion som håller oss friska och pigga!

Aroniabär pulver

Kraftfullt aroniabär rikt på antioxidanter

Det kraftfulla och antioxidantrika aroniabäret är ett riktigt superbär fullproppat med näring. Aroniapulver från Raw food shop består av 100 % ekologiskt pulver av aroniabär och är bland annat rikt på tannin, vilket fungerar som en stark antioxidant och som bidrar till en något sträv smak.

 

  • Fullproppat med antioxidanter
  • Innehåller flertalet spårämnen och vitaminer
  • Perfekt att tillsätta i filen eller i smoothien för en riktig antioxidantboost
119:- / st  Köp Aroniapulver

Aroniabär ett vitaminrikt bär som växer på buskar. Aroniabuskarna tillhör rossläkten och är ännu inte så vanliga i Sverige. Aroniabuskarna har även vissa likheter med häggmistel och rönn och har sitt egentliga ursprung i östra Europa, Nordamerika och Asien. I Sverige och övriga Skandinavien är aroniabusken mest känd som en prydnadsväxt medan de tidigare nämnda platserna ser busken som en bärbuske och verkligen tar tillvara på bären.

Ett litet bär med stora tillgångar

Aroniabär kan liknas vid blåbär till både utseende och storlek. Blåbär är en viktig vitaminkälla från naturen och aroniabären är faktiskt ännu nyttigare. När du äter aroniabär kommer du att få i dig en stor mängd nyttiga näringsämnen och vitaminer vilket verkligen kan ses som en hälsoboost för kroppen.

Några av de ämnen som finns i aroniabären är:
  • Vitamin B
  • Vitamin C
  • Vitamin E

Viktiga vitaminer

När det gäller vitamin B är detta ett viktigt vitamin som hjälper till att stimulera kroppens ämnesomsättning och även inverkar positivt på kroppens immunförsvar.  Det är allmänt känt att C-vitaminer är bra för kroppen samt att de motverkar förkylningar, och visst är det så. C-vitaminer har även andra funktioner i kroppen och spelar till exempel en central roll när det gäller bindvävens ämnesomsättning samt förbättrandet av järnupptaget i magen.Aroniabär glas

De har tillika en fantastisk antioxidant förmåga. Det tredje och sista vitaminet som finns i aroniabären är E-vitamin. Detta är ett vitamin som många av oss kanske inte vet speciellt mycket om men det har en fantastisk antioxidant effekt på kroppen hjälper till att skydda mot kärlförkalkning.

Ibland kan det vara svårt att få i sig den rekommenderade mängden vitaminer som man bör äta varje dag och då är det ypperligt att aroniabär innehåller tre stycken vitaminer i ett enda litet bär.

Aroniabär innehåller det mesta

Aroniabär innehåller även en hel del andra ämnen som är till stor nytta för kroppen och bland annat finns det järn, magnesium, kalcium, zink, fosfor, jod och kalium i bären. Många av dessa ämnen är väldigt viktiga för fysiologiska processer inne i kroppen. Järn är viktigt för de röda blodkropparna och gör att vi känner oss pigga. Om kroppen har låga nivåer av järn resulterar det i att vi känner oss trötta och orkeslösa samt att vi kan få en blek hy samt svårt att återhämta oss efter en infektion.

Järnmängden som finns i aroniabären är en perfekt järnkälla som blir lika tillgänglig oavsett om du äter färska bär, torkade bär eller pulveriserade bär. Kalcium har en betydande roll när det gäller att stärka skelettet och förhindra att benskörhet uppkommer. Många äldre, speciellt kvinnor, har en ökad benägenhet att drabbas av låga kalciumhalter eftersom skelettet kalkas ur med stigande ålder. Vid sådana tillfällen är aroniabär perfekta att använda som tillskott.

  • Aroniabär innehåller Järn.
  • Aroniabär innehåller Magnesium.
  • Aroniabär innehåller Zink.
  • Aroniabär innehåller Fosfor.
  • Aroniabär innehåller Jod.
  • Aroniabär innehåller Kalium.
  • Aroniabär stärker skelettet.
  • Aroniabär är ett perfekt komplement till frukostgröten, filen, kvargen el vad det än må vara för att tillsätta många viktiga mineraler och vitaminer.

Fördelar med bär

Ta några bär på filen, blanda ut i en smoothie eller använd den pulveriserade formulan för att tillgodose kalkbehovet. Visst är det trevligare att äta bär istället för att öppna en burk kalktabletter som läkaren har ordinerat. Fördelen med aroniabären är att de kan användas till mycket samtidigt som de är en utomordentligt bra näringskälla och fungerar förebyggande mot många sjukdomar och tillstånd. Zink är ett relativt litet ämne men är en viktig beståndsdel för att kroppen ska må bra.

När du äter aroniabär tillgodogör du dig en del av det rekommenderade intaget av zink och kan på så sätt hjälpa kroppen att stärka immunförsvaret, blida flera hundratals enzymer och samverka i bildandet av hormoner och proteiner. Zink har även en förmåga som avspeglar sig på kroppens utsida genom att naglar och hår får ett välmående utseende.

När du äter aroniabär får du dessutom i dig massor med energi. Det beräknade näringsvärdet för 100 gram aroniabär är 260 kalorier och förvånande nog 17,7 gram fiber. Detta betyder alltså att aroniabär kan fungera som en energikälla när du behöver få i dig extra mycket energi och samtidigt får du även i dig fiber. Dagens rekommenderade fiberintag ligger på ca 30 gram och 100 gram aroniabär utgör mer än 50 % av det rekommenderade fiberintaget.

Hög tid att skörda

Hur kommer det sig att aroniabären är populära i andra världsdelar men inte i Skandinavien? Ja, det är faktiskt inte så lätt att svara på men den enkla förklaringen är kanske rätt och slätt att vi nordbor ännu inte fått upp ögonen för detta dunderbär. Det är därför hög tid att ta in aroniabären i vår vardag och våga ge dem plats på matbordet, packa med oss dem som mellanmål och rekommendera dem för våra vänner.Aronibär gräs

Du som månar om din hälsa och vill må bra ska verkligen prova att lägga till aroniabär i din dagliga kost. Denna typ av bär är relativt svåra att köpa i matbutiker och därför är det perfekt att dessa finns som hälsokost. Torkade och pulveriserade aroniabär är idealiskt när du vill satsa på en sund levnadsstil samtidigt som du får en rejäl energikick av bären. Det kommer nog att dröja ännu en stund innan vi ser frodiga aroniabuskar runt om i trädgårdar men för den sakens skull behöver vi inte avstå från dessa nyttigheter. Om du funderar på att plantera en eller flera aroniabuskar kan du räkna med att kunna plocka mellan 3 – 14 kilo bär per buske.

Helt fantastiskt. Har du möjlighet kan du givetvis torka bären och använda dem som en vitaminkick under hela hösten och vintern. Man ska dock vara medveten om att det kan var ganska tidskrävande att vara sin egen trädgårdsmästare och därför är det bra att kunna luta sig tillbaka på hälsokosten och köpa bären direkt i den konsistens som du önskar.

När behöver du aroniabären?

När behöver du en extra vitaminkick eller en extra portion med energi? Ja, dessa tillfällen är många och du behöver med all sannolikhet både extra vitaminkickar och energi varje dag för att du ska orka med dagens hektiska tempo. Träningspass på gym eller i grupp är oftast väldigt krävande och med extra energi och vitaminer kommer du att få en extra skjuts som gör att du orkar behålla intensiteten under hela passet.

  • Aroniabär är perfekt för dig som tycker om att träna.
  • Aroniabär hjälper dig att hålla dig frisk vid en stressad livssituation.
  • Aroniabär ökar ditt immunförsvar.
  • Aroniabär är ett bra tillskott under graviditeten.

Kvinnor som är gravida och ammar behöver väldigt ofta ett extra tillskott av vitaminer och framförallt av spårämnet järn. Graviditet och amning är krävande för kroppen och därför är det många kvinnor som blir ordinerade järntabletter för att må bra. Nu kan du som är gravid eller ammande lägga till aroniabär som hjälper din kropp att bli piggare samtidigt som du får fina naglar och en härlig lyster i håret.

Aroniabär stärker immunförsvaret

Det finns många sjukdomar och tillstånd som försämrar immunförsvaret och med aroniabär kan du verkligen hjälpa till att stärka kroppens immunförsvar med naturliga produkter direkt från skogens eget skafferi. En tuff omgång med influensa eller en envis infektion kan få vilket immunförsvar som helst att tappa fattningen. Immunförsvaret kan då behöva support i form av hälsosam kost, lite motion och ibland också medicinsk behandling. När det gäller att förebygga sjukdomar och tråkiga förkylningar finns det alltid en hel del som du kan göra själv. Det går tyvärr aldrig att helgardera sig mot virusinfektioner men det går tveklöst att skapa sig goda förutsättningar för att hålla sig frisk.Aroniabär pigg

Höst och vinter är de årstider då vi löper störst risk att drabbas av förkylningar och influenser och därför är det bra att långt i förväg, gärna hela året, hålla en sund livsföring som bland annat inkluderar hälsosam kost och mycket vitaminer. Med aroniabär ger du dig själv och din kropp goda förutsättningar att stå emot envisa virus som annars lätt tvingar oss att ligga på sofflocket några dagar.

Det är inte bara de hälsosamma vitaminerna som är guld värda när det gäller aroniabären. Aroniabären innehåller nämligen stora mängder antioxidanter vilket gör att dessa bär till och med är bättre än de traditionella tranbären när det gäller att mota urinvägsinfektioner hos kvinnor. Vad innebär det att aroniabären är en antioxidant? Jo så här är det. I kroppen försiggår flera processer konstant och en del slaggprodukter som kroppen producerar kallas för fria radikaler.

Det finns vetenskapliga belägg för att fria radikaler är med och skapar inflammatoriska processer och kan öka predisponeringen för cancer och en rad andra sjukdomar.

Öka din motståndskraft vid hård träning – Ät aroniabär dagligen!

Aroniabär innehåller mycket antioxidanter

Antioxidanter är faktiskt en del av vitaminerna som arbetar för att transportera bort och förstöra de fria radikalerna, dvs. de motverkar kroppens process av oxidation. Detta är en komplicerad process och därför räcker det i princip att du vet att aroniabär klassas som en antioxidant.

Det som avgör om en frukt, bär eller grönsaker har antioxidantisk förmåga är faktiskt färgpigmentet. Ju starkare färgpigment som frukten eller bäret har, desto bättre antioxidant är det. När det fäller aroniabären är dessa mörkblå och vissa anser att de faktiskt är svart-blå vilket är ett gott betyg på att de har ett starkt pigment och klassas följaktligen som en superantioxidant. Antioxidanter är inte bara en grupp utan det finns flera olika sorters oxidationshämmande ämnen i aroniabären.

Polyfenoler, fenoler, bioflavonider och kartoenoider är några av de antioxidanter som är mest verksamma och som finns i aroinabären. Enkelt förklarat kan man säga att antioxidanter fungerar som kroppens eget rostskyddsmedel, dvs. de förhindrar att skador uppkommer och skapar grundförutsättningar för en väl fungerande kropp.

Hur äter jag bären?

Aroniabär kan ätas som snacks direkt ur påsen eller så kan du lägga lite i frukostfilen och njuta av bären som de är, men det finns även andra sätt att äta bären på. Det finns i dag ganska många recept med aroniabär som huvudingrediens och det går utmärkt att koka sylt på dem, att använda dem i bakning eller varför inte göra gelé av dem och servera till söndagsmiddagen?

Som sagt, det finns många sätt att använda aroniabären i matlagningen men det finns även enklare sätt och det är att ta några direkt ur påsen och stoppa i munnen. Det går nästan inte att överdosera aroniabär eftersom det är en frukt och risken att du skulle få en överdos av vitaminer eller av antioxidanter är inte särskilt stor, även om den givetvis finns vid extrema intag.Aroniabär hink

Kosttillskott är ett perfekt val när du vill göra din kost ännu mer hälsosam. Fördelen med kosttillskott är att du får i dig exakt de ämnen som du själv väljer att lägga till och inte andra onyttigheter som finns i många livsmedel. Du kan lätt piffa upp din tråkiga och intetsägande müsli med några färgstarka torkade aroniabär och du får en fantastiskt nyttig frukost och en utomordentligt hälsosam start på dagen.

Undvik blodsockerfall

Händer det att ditt blodsocker dippar lite på eftermiddagen och att du känner dig hängig på jobbet? Det är ett vanligt fenomen att kroppen känner sig lite sliten under eftermiddagen eller när arbetsdagen närmar sig sitt slut och då återstår väldigt många timmar av dagen innan du får lägga huvudet på kudden. Peppa dig själv med lite naturlig energi och stoppa i dig några bär. Varför inte låta aroniabären bli ett naturligt inslag i ditt mellanmål?

Ett fruktigt mellanmål gör att du lätt kan stå emot frestande kakor eller en skål med godis och istället luta dig tillbaka med dina hälsosamma bär. Fördelen med torkade aroniabär är att de har lång hållbarhet och det är ingen risk att de kladdar ifall några skulle falla ur påsen och hamna i botten av väskan.

Godis är gott

Godis är gott heter det som bekant och oftast gillar både barn och vuxna godis i olika stora mängder. Visst är det helt okej att ta en eller ett par godisbitar mellan varven men när du vill ha någonting riktigt godisgott kan du istället byta ut söta och sliskiga godisbitar mot torkade aroniabär. Tänk vilken positiv chock för kroppen?!

Nu behöver inte kroppen jobba med att ta hand om allt socker som naturligt tillförs kroppen när du äter godis utan den kan istället tillgodogöra sig alla de nyttiga vitaminer och antioxidanter och städa kroppen från ovälkomna oxiderande partiklar och bygga upp immunförsvaret, ge lite extra glans åt håret och fylla på reserverna med nödvändiga mineraler. Alla dessa positiva egenskaper ska verkligen tas i beaktande när du väljer ditt fredags- eller lördagsmys.

När vuxna försiggår med gott exempel blir det också lättare för barn att anamma nya vanor. Aroniabären har en naturligt söt smak som påminner om smaken av rönnbär och bärens totala vattenhalt är ungefär 75 % och ibland något mer. Bärens fettinnehåll är endast 0,7 gram per 100 gram vilket kan anses som nästan 0 % fett. Om du funderar på att tappa några kilon finns det otroligt många sätt att göra det på. Det finns väldigt många dieter att välja mellan och oftast går det mode i dieter.

  • Torkade Aroniabär är ett perfekt lördagsgodis.

Media påverkar våra kostvanor

Media har oftast en stor påverkan på vilken eller vilka dieter som vi väljer men kontentan är att vi oftast blir lite hungriga av att få ett reducerat matintag som dieter oftast innebär. Här kommer aroniabären att ge dig en hjälpande hand. Det låga och nästan obefintliga fettinnehållet och de höga energivärdena kan bli din räddare i nöden. Du kanske är hungrig för att du fått avstå en halv lunch samtidigt som du känner att energinivåerna håller på att komma i minusläge.

Det är nu du tar fram dina torkade aroniabär och ger dig själv en stor energikick och utan risk för att du ska förstöra din diet eller lägga på dig de kilon som du nyss tappat. Förutom torkade bär och pulver hittar du även välgörande och god juice som är framställd av aroniabär. Denna är perfekt att använda om du avser att gå ner i vikt. Tänk på att följa doseringsanvisningarna på flaskan så att du får i dig rätt mängd juice som är avsedd för viktreduktion.

Aroniabär ätes lämpligen tillsammans med fil, gröt eller musli

Aroniabär nyttiga till tusen

Det finns en hel del frukt och bär som idag fått den åtråvärda inofficiella stämpeln supermat eller superfood och aroniabären tillhör en av vår samtids absoluta superlivsmedel. Små bär och frukter kan ibland innehålla flera gånger så mycket nyttigheter som till exempel stora grönsaker och frukter. Det gäller att ta vara på vad naturen har att erbjuda och att utnyttja det på bästa sätt. Det är minst sagt trendigt att äta supermat och det är framför allt viktigt.

Vi exponeras varje dag för olika ämnen och det är omöjligt att veta hur till exempel luftföroreningar, avgaser och vissa mattillsatser kommer att påverka vår hälsa på lång sikt. Det är därför viktigt att all fakta som vi idag har vetenskapliga bevis för också omsätts i praktiken. När det finns positiva rön om aroniabär finns det heller inga ursäkter för att inte ta till sig nyttigheterna som denna rosliknande växt kan ge oss. Aroniabuskar är vanliga i Ryssland och där är det också vanligt att en viss del av befolkningen äter bären i blodtryckssänkande syfte och för att få bukt med vissa hjärt- och kärlsjukdomar.Aroniabär hav

Det bör dock understrykas att bären kan ha denna effekt men att du alltid ska tala med din läkare när det gäller behandling av högt blodtryck. Du bör inte heller på eget bevåg ersätta ett läkemedel med ett kosttillskott utan att konsultera vårdpersonal.

Sammanfattningsvis

Ett litet bär kan innehålla en guldgruva av nyttigheter och det är precis vad aroniabären gör. När du lägger ihop alla positiva egenskaper som dessa små svartblå bär har finns det få eller inga anledningar alls att inte ta in aroniabären i dina vardagsrutiner.

Toppa fruktskålen med några aroniabär, överraska familjen med en ny och egenkomponerad müsli med blåbärsliknade bär med rönnbärssmak, bjud dina trötta kolleger på några uppfriskande vitaminbär när deras blodsocker når bottennoteringar strax före personalmötet och maximerna dina energinivåer med aroniabär strax före ditt träningspass.

Många bär är säsongsbundna men tack vare att du kan handla aroniabär som torkad variant kan du givetvis köpa bären året runt. Leverantörer av aroniabär gynnas också av att både bären och buskarna tål ganska kallt klimat och du gynnas av de fantastiska egenskaperna. Hur låter det här? Inte så illa, eller vad säger du?

Livsstilsförändringar kan vara svåra att implementera men det brukar bli bra om du börjar med små förändringar. Låt aroniabären bli ditt första steg mot ett sundare liv. Du kommer troligtvis inte att märka någon skillnad direkt efter att du stoppat bären i munnen men efter några dagar och på lång sikt kommer det att göra stor skillnad.

Ibland kan det vara frustrerande att inte se alla goda effekter som näringsämnen och vitaminer gör inuti kroppen men när du märker att du mår bra, håller dig fri från virus och har en härlig energi som tar dig igenom vardagen, ja då kan du vara säker på att aroniabären har gjort ett fullgott jobb.

Satsa på sund söthet – aroniabär är receptet!